Enthousiasme kan je de mannen van de sponsorcommissie van VVZ ‘49 niet ontzeggen. Frisse ideeën en creatieve hersenspinsels vliegen over tafel wanneer deze echte clubmensen aan het vergaderen zijn. Wij spraken met Edwin van de Rafelaar en Roy van de Giessen over de plannen van de sponsorcommissie. Eén gedachte staat centraal: ‘VVZ ’49 gooit alle ballen op de jeugd!’
Eenheid van tenue, daar begint het mee als je daadkracht en eensgezindheid wil uitstralen. Nou daar heeft de sponsorcommissie wel aan gedacht. ,,We zijn te herkennen aan onze groene bodywarmers met opschrift ‘Sponsorteam’. Leden van VVZ kunnen ons zo herkennen en mogen ons altijd aanspreken.”
Zo zijn Edwin, Roy en hun collega’s Jan van der Meij jr, Bert van ’t Net jr., Dursun Baskaya en Johannes Gropp te herkennen. Edwin: ,,Je kan ons vooral op de zaterdagmorgen tegenkomen. Dan zijn er veel ouders van onze jongste leden op het complex. Veel van die mensen kennen de club nog niet of zijn onvoldoende op de hoogte wat de plannen zijn van VVZ voor de jeugd. Bovendien lopen er bij die jonge ouders misschien ondernemers die iets voor onze vereniging willen doen.”
Edwin weet waar hij over praat. Ook hij had nauwelijks kennis van VVZ toen hij tien jaar geleden zijn zoon Wisse kwam aanmelden. ,,Ik ben afkomstig uit Zeeland en heb in mijn jeugd nog met Peter van Vossen bij VC Vlissingen gevoetbald. In 2008 gingen wij in Soest wonen. Actief voetballen doe ik bij de Engetrappers. Toen Wisse zes jaar werd meldde ik hem aan bij VVZ, inmiddels gaat hij zijn tiende seizoen in. Hij speelt nu met veel plezier bij de O16-2.”
Ergernis
Een aantal zaken bij de organisatie rondom het jeugdvoetbal triggerde Edwin om zich als vrijwilliger in te zetten. ,,Wat mij verbaasde en ook wel ergerde was het verschil in faciliteiten voor een selectieteam en een recreatie-elftal. Waar het ene team met mooie kunstgrasballen traint, daar moet het andere team het met vierdehandsjes doen. Ik was trainer/coach van zo’n recreatieteam. Daarnaast zag ik dat er veel geld en energie naar het eerste elftal ging en dat bevreemdde mij. VVZ is een leuke en gemoedelijke club, waarom dan niet meer aandacht voor de jeugd?”
Edwin ging in gesprek met onder meer Jan van der Meij jr. ,,Jan maakte mij enthousiast. Als je echt iets wil veranderen moet je ook zelf de handen uit de mouwen steken. Daarom ben ik nu lid van de sponsorcommissie met daarbij veel bekende clubmensen.”
Sponsorpakket
Een van die clubmensen is Roy van de Giessen. Lid sinds 1974 en altijd voorzien van een glimlach, energie en positieve gedachtes over zijn club. ,,Wat wij met de sponsorcommissie willen realiseren is een pakket voor onze sponsors met visie op ons jeugdplan. Dat houdt onder meer in dat wij alle jeugdteams, zowel prestatief als recreatief, dezelfde faciliteiten qua materiaal en qua training bieden. Dan moet je denken aan opgeleide trainers, goede ballen, tenues, wedstrijdpakken, wintercoachjassen. We merken dat dit plan aanspreekt bij onze sponsors. Als je een duidelijk doel hebt krijg je makkelijk een toezegging voor ondersteuning.”
Edwin: ,,Onze leden hoeven echt niet bang te zijn dat het volledige sponsorgeld naar het eerste selectieteam verdwijnt. VVZ ’49 gooit alle ballen op de jeugd. Onze vereniging heeft gezonde ambities en onze leden voetballen op basis van plezier, onderling respect en respect voor de tegenstander. Daarmee bouwen we een goede naam op in de regio en bij (potentiële) sponsors.”
Niet schrapen maar aanpakken
Sponsors werven ten behoeve van de jeugdafdeling van VVZ. Dat is in een notendop de ambitie van het sponsorteam. Hij legt uit: ,,Wij willen 25.000 euro per jaar aan extra sponsorgeld binnenhalen om onze plannen te realiseren. We willen niet schrapen, maar het goed aanpakken. Bijvoorbeeld twintig sponsors die de komende jaren bijdragen aan het jeugdplan. Met een bijdrage van minimaal duizend euro per jaar voor een periode van vijf jaar kunnen wij echt iets neerzetten op het gebied van materiaal en training. Particulieren zouden ook mee kunnen doen. Bijvoorbeeld voor een bedrag van vijfhonderd per jaar.”
Roy vult aan: ,,Natuurlijk krijgen die sponsors wat terug voor hun financiële inspanning. Ze maken vanaf dag één deel uit van een omvangrijk bedrijvennetwerk. Zo hebben we al diverse netwerkborrels georganiseerd met lokale producten zoals Swarte Os of het Soester BBQ Gilde van Stanley Demmers met een kleine workshop. Het zijn laagdrempelige events waar men elkaar kan ontmoeten en uiteraard komt er een jaarlijkse rapportage waarin de besteding van het geld verantwoord wordt. Het afgelopen jaar hebben wij tijdens de lockdown al een online-event georganiseerd. VVZ-inside, een talkshow met Wilfred Genee en John van Loen. Daar kwamen positieve reacties op.”
Heeft u vragen en/of interesse over sponsoring bij en voor VVZ ’49? Neem contact op met een van de leden van de sponsorcommissie op een zaterdag bij de club. Of mail naar sponsoring.vvz49@gmail.com
Bij de foto: de sponsorcommissie van af links: Jan van der Meij jr. Roy van de Giessen, Edwin van de Rafelaar en Bert van ’t Net jr. Dursun Baskaya en Johannes Gropp ontbreken op de foto.