Wat een zinderende en memorabele zaterdag op sportpark Eemweg! VVZ’49 JO13-2 is op zaterdag 16 mei op glorieuze wijze kampioen geworden van de 4e klasse. Hoewel de gezonde spanning vooraf door de kleedkamer gierde, kregen de spelers vlak voor de aftrap al het ultieme verlossende nieuws. De aansluitende wedstrijd tegen Hooglanderveen JO13-5 werd een ware kampioensgalop: 8-0!
Ontlading vóór het eerste fluitsignaal
De ontknoping van de competitie had niet sensationeler gekund. Ongeveer 15 minuten voor de start van de wedstrijd sijpelde het verlossende bericht door naar Soest: concurrent SO Soest JO13-4 had punten laten liggen tegen Roda'46 JO13-7. Het rekenwerk was direct klaar; VVZ’49 JO13-2 was officieel niet meer in te halen. Het kampioenschap was binnen!
De spanning maakte direct plaats voor ontspanning. Het massaal toegestroomde publiek kreeg de wedstrijd een fantastisch officieel begin. De kersverse kampioenen lieten er vervolgens geen gras over groeien en trakteerden de supporters op een wervelende show, waarin Hooglanderveen met maar liefst 8-0 werd opgerold.
De lange weg naar het goud
Het succes van vandaag is extra bijzonder als je kijkt naar de start van dit seizoen. De JO13-2 ontstond als een compleet nieuw collectief uit de voormalige teams JO12-2, JO12-3 en JO12-4. Die fusie had tijd nodig. De eerste fase voor de beker in de derde klasse verliep stroef en de resultaten wilden maar niet komen.
In de tweede fase volgde een dieptepunt; op één wedstrijd na werd vrijwel alles verloren, met degradatie naar de 4e klasse als gevolg. Maar in plaats van de koppies te laten hangen, rechtte het team de rug.
De wederopstanding
In de derde fase viel alles op zijn plek. De vorm keerde terug, de conditie werd sterker en de JO13-2 begon als een echt team te voetballen. De weg naar de top was echter niet zonder obstakels. Na een loodzware en zenuwslopende derby tegen dorpsgenoot SO Soest bleef het tot de allerlaatste speeldag ongemeen spannend.
Schaal, medailles en champagne
Na het laatste fluitsignaal barstte het feest pas écht los. Niemand minder dan John de Graaf reikte een schitterende, officiële kampioensschaal en welverdiende chocolademedailles uit aan de dolgelukkige spelers en staf (zie de trotse gezichten op de teamfoto).
Na de fotosessie verplaatste de groen-witte feestbende zich naar de kantine. Daar werd de afsluiting van dit fantastische seizoen gevierd zoals dat hoort bij een kampioen: onder het genot van rijkelijk vloeiende kinderchampagne. Van een stroeve start in de winter naar de onbetwiste nummer één in het voorjaar; JO13-2 heeft laten zien wat teamgeest en doorzettingsvermogen kunnen doen. Gefeliciteerd alle spelers van JO13-2!